/Files/images/psih/inklyuzivna-osvita.jpg

ЯКИМИ ДІТИ НАРОДЖУЮТЬСЯ, ЦЕ НЕ ВІД КОГО НЕ ЗАЛЕЖИТЬ, АЛЕ ЩОБ ВОНИ ШЛЯХОМ ПРАВИЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ЗРОБИЛИСЯ ХОРОШИМИ — ЦЕ В НАШІЙ ВЛАДІ.

ПЛУТАРХ

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА (від лат. слова «inсlude» - включати, напрямок розвитку загальної освіти, мета якого зробити освіту доступною для всіх, зокрема і для дітей з особливими освітніми потребами.

Інклюзія – це насамперед шляхи комунікації: як ми шукаємо канали спілкування, щоб залучити якомога більше людей до взаємодії.

Інклюзія – це про повагу до людської гідності, бо вона є джерелом прав людини.

Інклюзія — процес реального включення дітей з особливими освітніми потребами у активне суспільне життя. При цьому всі зацікавлені сторони мають долучатися до участі для отримання бажаного результату. Інклюзія однаковою мірою необхідна всім членам суспільства. Інклюзія — це належність до співтовариства (групи друзів, школи, місця проживання).

«ВИХОВАННЯ ДУШІ І ПОБУДОВА СОЦІАЛЬНИХ ВІДНОСИН – ГОЛОВНЕ ЗАВДАННЯ ШКОЛИ І ДОРОСЛИХ»

Заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат у шкільному середовищі. Не зважаючи на те, що інклюзивні школи забезпечують сприятливі умови для досягнення рівних можливостей і повної участі, для їх ефективної діяльності необхідні спільні зусилля не лише з боку вчителів та персоналу школи, а й ровесників, батьків, членів родин.

/Files/images/psih/705046-Інклюзивна-освіта-670х550-345-грн-min.png

Інклюзивна освіта повинна базуватися на основних принципах гуманної педагогіки: зрозуміти дитину, признати і прийняти її.

В основу інклюзивної освіти закладена ідеологія, яка:

- виключає дискримінацію;

- забезпечує рівне ставлення до всіх дітей;

- створює необхідні умови для дітей з особливими освітніми потребами.

«ЩОБ ЗМІНЮВАТИ ЛЮДЕЙ, ЇХ ПОТРІБНО ЛЮБИТИ. ВПЛИВ НА НИХ ПРОПОРЦІЙНИЙ ДО ЛЮБОВІ ДО НИХ»

ЙОГАН ГЕНРІХ ПЕСТАЛОЦЦІ

У діяльності вчителя значущими є наступні ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ

Признати, у педагогіці гуманізму – це прийняти дитину як індивідуальність, з її поглядами, вчинками і позицією. Учитель при цьому може не розділяти, не підтримувати їх, але повинен любити і поважати дитину, дати її шанс на усвідомлення, сформувати основу для самовдосконалення.

Інклюзія в нашій школі означає розкриття кожного учня.

Інклюзія враховує потреби дітей, створюються спеціальні умови, підтримка необхідні учням і вчителям для досягнення успіху.

Інклюзивна освіта дає можливість усім здобувачам освіти в повному обсязі брати участь у житті колективу шкільного життя.

Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, яка передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу.

Інклюзивна освіта — це процес, у якому школа намагається відповідати на потреби всіх учнів, вносить необхідні зміни до навчальної програми та ресурсів, щоб забезпечити рівні можливості.

ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:

- Діти навчаються разом у звичайній школі.

- Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.

- Діти отримують можливість жити разом з батьками.

- Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.

- Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.

- У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.

- Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.

Для кожної дитини з особливими освітніми потребами, яка навчається в інклюзивному класі складають індивідуальну програму розвитку.

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ – це документ, який закріплює індивідуальні напрями навчання здобувача освіти.

ІПР затверджує керівник ЗЗСО, підписують батьки або законні представники дитини.

ІПР – розробляє група фахівців у складі:

- заступник директора з навчально – виховної роботи;

- вчитель початкових класів та інші вчителі, вчителі предметники;

- асистент вчителя;

- практичний психолог;

Соціальний педагог;

- вчитель – дефектолог (за наявності);

- фахівці ІРЦ;

- асистент дитини (за необхідності);

- медичний працівник закладу освіти

- батьки або законні представники.

Переваги для дітей без особливих потреб:

- вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;

- вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;

- вчаться співробітництву;

- вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.

Переваги для родин:

- Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.

- Родини одержують підтримку з боку інших батьків.

- Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.

- Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.

Переваги для вчителів та інших фахівців:

- Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.

- Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.

- Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.

Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у школі створено відповідні умови:

- безперешкодний доступ до території та приміщень школи, які пересуваються на візку;

- забезпечення необхідними навчально-методичними посібниками, наочно-дидактичними та індивідуальними технічними засобами навчання;

- наявність кабінетів, психологічного розвантаження, логопедичного з відповідним корекційно-роздатковим обладнанням;

- забезпечення педагогічними кадрами, які володіють методиками роботи з дітьми з особливими освітніми потребами ( учителями інклюзивного навчання (асистентами учителя).

Функції асистента вчителя:

1.Організаційна

- допомагає організувати освітній процес;

- допомагає учню з ООП;

- спостерігає за дитиною з метою вивчення її індивідуальних потреб

2. Навчально – розвиткова

- допомагає дітям опановувати матеріал;

- дбає про соціальну адаптацію в класі;

- сприяє розвитку та розкриттю здібностей.

3. Дагностична

- вивчає особливості діяльності і розвитку дитини;

- оцінює виконання ІПР.

4. Прогностична

- надає пропозиції щодо корегування ІПР.

5. Консультативна

- консультує батьків та вчителя.

Асистент вчителя:

· здійснює педагогічний супровід;

· допомагає виконувати завдання;

· залучає до різних видів діяльності;

· адаптує навчальні матеріали.

/Files/images/psih/images.jpg

Поради батькам дітей, які навчаються в інклюзивному класі:

1. Запровадження в сім’ї системи «дитиноцентричності»; максимальне врахування потреб дитини. Сприяння всесторонньому розвитку дитини.

2. Налагодження тісної взаємодії психолог-педагог-асистент учителя-батьки-дитина.

3. Поглиблена співпраця батьки-психолог для врахування та адаптації і корекції психологічного стану учня(учениці).

4. Визначення та розвиток пріоритетних вподобань дитини, таких як спорт, образотворче мистецтво і т.д.

5. Виконання батьками настанов та порад психолога та педагога.

6. Постійний контроль психологічного і фізичного стану дитини.

7. Батьківський нагляд та допомога дитині у виконанні домашнього завдання.

/Files/images/psih/6.jpg

ПРИНЦИПИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:

v Цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень.

Кожній людині властиво відчувати і думати.

v Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою.

v Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин.

v Всі люди потребують підтримки та дружби ровесників.

v Для тих, хто навчається досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони можуть робити, ніж в тому, що не можуть.

v Різноманітність посилює всі сторони життя людини.

Правила інклюзивної школи:

- Всі учні рівні у шкільному співтоваристві;

- У всіх учнів мають бути рівні можливості для встановлення і розвитку важливих соціальних зв'язків;

- Планується і проводиться ефективне навчання;

- Всі учні мають рівний доступ до процесу навчання протягом дня;

- Працівники, залучені в процес навчання, навчені стратегій і процедур, які полегшують процес включення, тобто соціальну інтеграцію серед однолітків;

- Програма і процес навчання враховує потреби кожного учня;

- Сім'ї активно беруть участь у житті школи;

- Залучені працівники налаштовані позитивно і розуміють свої обов'язки.

/Files/images/psih/7050414-Інклюзивна-освіта-400х450-200грн-min.png

Поради, рекомендації для батьків учнів, які навчаються за інклюзивною формою.

1. Обговорюючи з дитиною її поведінку, підкреслювати, що взагалі задоволені дитиною як особистістю. Це можна зробити кажучи: « Ти припустився деяких помилок, але подивись, як ти…» цим протиставленням батьки дають зрозуміти, що їх найбільше цікавлять успіхи дитини, а не їх помилки.

2. Уживати слова, які працюють на розвиток школяра. Навіть протягом одного дня батьки неодноразово мають можливість зробити так, щоб дитина почувалась корисною показавши, що задоволені її досягненнями, навчити її справлятися з труднощами, створити установку: «Ти зможеш це зробити».

3. Піклуватися про створення ситуації гарантованого успіху. Успіх породжує успіх і підсилює впевненість у своїх силах як у дитини , так і у батьків.

4. Уважно і терпляче вислухати дитину, ознайомитись з проблемою. Це допоможе батькам установити довірливі стосунки один з одним, краще зрозуміти проблему та уявити шляхи її вирішення.

5. Надавайте дитині можливість займатися улюбленою справою, давайте їй роботу.

6. Про порушення та помилки потрібно говорити, але коректно.

/Files/images/psih/30_main.jpg

Десять принципів виховання великого гуманіста та вихователя Януша Корчака.

(Педагог - новатор, автор праць із теорії й практики виховання. Зачинатель діяльності на захистправ дитиниі повної рівноправності дітей.)

1. Допоможіть дитині бути собою.

2. Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.

3. Не виміщайте на дитини свої образи, втому, поганий настрій.

4. Не ставтеся до проблем дитини зверхнього. Життя дане кожному під силу: дитині воно важке не менше , ніж Вам, а може бути, і більше, оскільки у неї немає досвіду.

5. Не принижуйте дитину, не підвищувайте на неї голос.

6. Звертате більше уваги на дітей- ми ніколи не можемо знати, кого ми зустрічаемо в дитині.

7. Пам'ятайте, що для дитини зроблено недостатньо, якщо не зроблено все.

8. Дитина - це не тиран. Це та дорогоцінна чаша, яку довірили Вам на зберігання і розвиток в ній творчого вогню.

9. Ніколи не робіть чужій дитині те, що не хотіли б, щоб робили Вашій.

10. Любіь дитину безумовно.

Вимоги щодо організації та супроводу освітнього процесу у ЗЗСО з інклюзивним навчанням на 2018-2019 н.

рhttp://vippo.org.ua/files/problemypravl/znz.rar

Вимоги щодо організації освітнього процесу у ЗЗСО з індивідуальною формою навчання

http://vippo.org.ua/files/problemypravl/indyvidual.rar

Індивідуальна програма розвитку

http://vippo.org.ua/files/inclusive/zrazku-1513160070.rar

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу за індивідуальною формою

http://vippo.org.ua/files/problemypravl/metod_recommend.docx

Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у ЗЗСО з інклюзивним навчанням

http://vippo.org.ua/files/problemypravl/inclusive_form.zip

Корисні документи

https://drive.google.com/open?id=1s7oYaRLxfXZ-RbayTVKUKrEtp1gfrgYm

Постанова КМУ від 15.08.2017 № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 588 від 09.08.2017).

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF

Закон України «Про охорону дитинства.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2402-14

Постанова КМУ від 15.08.2017 № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 588 від 09.08.2017).

http://zakon.rada.gov.ua/go/588-2017-%D0%BF

Закон України «Про освіту» №2145-VIII від 05.09.2017.

http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр».

https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250156884

«ВСЕ, ЩО ВИ РОБИТЕ, РОБІТЬ З ЛЮБОВ'Ю АБО НЕ РОБІТЬ ЗОВСІМ. ЛЮБОВЬ- ЦЕ МИСТЕЦТВО, І ВОНА ВИМАГАЄ ТРЕНУВАНЬ, ТАК САМО, ЯК НАБУТТЯ БУДЬ-ЯКОЇ ІНШОЇ НАВИЧКИ.»

МАТИ ТЕРЕЗА

Кiлькiсть переглядiв: 141

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.